Convegno a Rogliano
Lezioni di coding: esperienze a confronto
Conference:
About the coding, comparing experiences lessons
Program:
H 9:30 - Welcome and start of work: Councillor for Culture of the Municipality of Rogliano Dr. Antonio Simarco; Ing. Aldo Trecroci Head teacher of Istituto Comprensivo of Rogliano; teacher Sergio Vizza IIS "Marconi-Guarasci" section. ITE Rogliano (Cs).
H 9:45 - Statement of the computer science teacher Rosa Marincola and of course Information Systems students Company Institute Economic Technical Rogliano.They have talked about the different experiences of coding made, of the computer competitions (Olympics Bebras and problem solving) and the importance of computer science at school for the development of lateral thinking and logic skills.
H 10:20 - Statement of the teachers Manuela Policicchio, Digital Animator, Professor Anna Conforti, a member of the digital IC team of Rogliano, and students. They described the challenges which was attended by the students and the successes achieved in competitions
H 11:00 - Lectio magistralis by Professor William Spataro, professor in the Course of Studies in Computer Science at the Department of Mathematics and Computer Science in the University of Calabria. He has exhibited in a simple and captivating language some of its central field of research time: Parallel Algorithms and Distributed Systems and the recent developments of this fascinating discipline in simulations of natural events (such as lava flows and forest fires)
and for new jobs.
H 12:15 - Conclusions and final greetings.
Martedì 20 dicembre alle h. 9:30, presso la Sala
Consiliare “P. Zumpano” del Comune di Rogliano (Cs), ha avuto luogo un convegno
per discutere e condividere le esperienze di coding dalle scuole primarie
all’università con la partecipazione del Dott. William Spataro docente di
Algoritmi Paralleli e Sistemi Distribuiti per il Corso di Studi in Informatica
dell’UNICAL. Ha introdotto e coordinato i lavori il dr. Simarco dall’Assessore alla
Cultura, sono seguiti gli interventi del DS prof Aldo Trecoci dell’IC di
Rogliano e del prof. Sergio Vizza vicario della DS M. De Rosa presso l’Istituto
Tecnico Economico di Rogliano. E’ seguito l’intervento la prof.ssa Rosa
Marincola (docente d’informatica presso l’ITE) e gli studenti delle classi I,
II, III e IV A Sistemi Informativi Aziendali hanno presentato un lavoro sulle loro attività
di coding su varie piattaforme e con vari linguaggi di programmazione mettendo
in evidenza l’importanza dello sviluppo del pensiero computazionale a partire
dai primi anni di scuola primaria. È stato evidenziato che il ruolo
dell’informatica nella scuola, analogamente a quello della matematica, è
duplice: sia pratico che formativo. Dal punto di vista pratico l’Informatica
è un’abilità utile per gli studenti perché qualunque lavoro svolgeranno in
futuro la componente digitale sarà importante; dal punto di
vista formativo essa è un validissimo strumento intellettuale per
sviluppare abilità concettuali essenziali che saranno utili ai futuri cittadini,
qualunque sia il loro sviluppo professionale. Ricordiamo che il pensiero
computazionale (secondo la definizione della scienziata informatica Jeannette
Wing, 2006) è un processo mentale per la
risoluzione di problemi costituito dalla combinazione di metodi
caratteristici e di strumenti intellettuali, entrambi di valore
generale, grazie ai quali, l’Informatica fornisce un rilevante contributo
culturale alla comprensione della società contemporanea. Sono state illustrate dagli
studenti alcune attività didattiche ludiche realizzate nelle ore curricolari
sulla programmazione. Nell’intervento dell’animatore digitale Manuela
Policicchio e dei ragazzi dell’IC di
Rogliano è emerso la grande partecipazione e l’entusiasmo che ha riscosso la
partecipazione all’Ora del codice, alla Computer Science Education Week
supportati dai ragazzi dell’ITE e alle gare d’informatica. Il dr. William
Spataro ha spiegato al giovane pubblico con un linguaggio semplice che ha
coinvolto l’attenta platea la differenza tra calcolo seriale e quello parallelo
oggetto del suo campo di ricerca. Nel senso più elementare, il Calcolo
Parallelo è l’uso simultaneo di risorse di calcolo multiple per risolvere un
problema computazionale tramite CPU multipli (ormai presenti anche nei
notebook). Grazie a questo tipo di calcolo un problema è spezzato in parti
discrete che possono essere risolte in modo concorrente e ogni parte è
ulteriormente spezzato in una serie di istruzioni. Le istruzioni di ogni parte
sono eseguite simultaneamente su CPU differenti. Sono state mostrate delle
simulazioni (basate su Automi cellulari) relative alla propagazione di incendi
boschivi. Successivamente sono state visualizzate in modo interattivo delle
simulazioni di flussi di lava. Le evoluzioni morfologiche delle opere di
protezione vengono studiate e simulate tramite gli Algoritmi Genetici. Questi ultimi sono, applicati anche nel campo
dell’Intelligenza Artificiale e sono algoritmi di ricerca che si ispirano ai
meccanismi della selezione naturale e della riproduzione sessuale. Gli AG
simulano l'evoluzione di una popolazione di individui (cioè simulazioni nel
nostro caso), che rappresentano soluzioni candidate a risolvere uno specifico
problema, favorendo la sopravvivenza e la riproduzione dei migliori (cioè la
ricerca della migliore soluzione al problema dato: ad esempio quali interventi
operare su un territorio, limitando le spese, per deviare il flusso lavico in
modo da scongiurare ingenti danni). Attraverso un software per la simulazione
delle colate laviche anche i bambini si sono cimentati con grande entusiasmo
nella costruzione virtuale di opere per la tutela del territorio . Ricordiamo
che l’UNICAL è stata al Primo posto nazionale ultima VQR per la ricerca in
Informatica ed è risultata tra le Top 100 Università al mondo per l’area
Informatica, in particolare per quanto riguarda l’Intelligenza Artificiale.
Tuesday, December 20 at h. 9:30, at the Council Hall "P. Zumpano "of Rogliano (Cs), was held a conference to discuss and share the experiences of coding from primary schools to university with the participation of Dr. William Spataro professor of Parallel Algorithms and Distributed Systems in the Course of Studies in Computer Science at the Department of Mathematics and Computer Science in the University of Calabria. Dr. A. Simarco has introduced and coordinated the work, they followed speeches by headmaster Aldo Trecoci of IC in Rogliano and teacher Sergio Vizza. It is followed the intervention of Rosa Marincola (teacher in computer science at the ITE) and her students of classes I, II, III and IV in Business Information Systems have presented their activities about coding on various platforms and with various programming languages, highlighting the importance of the development of computational thinking since the early years of primary school. It was emphasized that the role of computer in the school, like that of mathematics, is twofold: practical and training. From a practical point of view the computer science is a useful skill for students because any work place digital component in the future it will be important; from an educational point of view it is a very valuable intellectual tool to develop essential conceptual skills that will be useful to future citizens, whatever their professional development. Recall that computational thinking (as defined by computer scientist Jeannette Wing, 2006) is a mental process for the resolution of problems formed by the combination of characteristic methods and intellectual instruments, both of general value, thanks to which, the computer science provides an important cultural contribution to the understanding of contemporary society. They were described by the students some fun educational activities realized in the hours curricular of programming. In his digital animator Manuela Policicchio and IC boys Rogliano has emerged the great participation and enthusiasm in the Hour of the code and in the Computer Science Education Week supported by ITE boys. Dr. William Spataro told the young audience with a simple language that involved the attentive audience the difference between serial computing and parallel, object of his search field. In the most basic sense, the Parallel Computing is the simultaneous use of multiple computing resources to solve a computational problem using multiple CPUs (now also present in the notebook). Thanks to this kind of calculation problem is separate into discrete parts which can be solved. The instructions for each part are performed simultaneously on different CPUs. They were shown the simulations (based on Automata cellular) related to the propagation of forest fires. Subsequently they were viewed in an interactive way of simulations of lava flows. The morphological evolution of protective structures are studied and simulated by Genetic Algorithms. The latter are also applied in the field of Artificial Intelligence and search algorithms that are inspired by the mechanisms of natural selection and sexual reproduction. The GA simulate the evolution of a population of individuals (simulations in our case), representing candidate solutions to solve a specific problem, favoring the survival and reproduction of the best (that is, the search for the best solution to the problem as, for example which interventions operate on a territory, limiting expenses, to divert the lava flow so as to avoid extensive damage). Through a software for the simulation of lava flows even children have grappled with great enthusiasm in the virtual construction of works for the protection of the territory. We recall that the UNICAL was the First National last place VQR for Research in Computer Science and was among the Top 100 universities in the world for the IT area, particularly with regard to the Artificial Intelligence.
Link for article Marincola Rosa: “Coding’s lessons” EDiMaST Volume 2, Number 3, December 2016 pp. 377-391, http://www.edimast.it/journals/index.php/edimast
Articolo su Cronache delle Calabrie del 22/12/2016
Link for article on Savutoweb
Presentation of teacher Rosa Marincola and her students
Computer science is the science of the representation, storage, processing and transmission of information.
Computer education in schools has the following specifics:
- it promotes the development of creativity - the multiplicity of ways that it provides to solve a problem;
- it is constructive - algorithm design engineering is an activity that produces visible results;
- helps you to manage the complexity - learn to solve computer problems helps to solve complex problems in other areas;
- develops accurate and precise reasoning - to write programs that work well it requires accuracy in every detail.
This shows that the role of information technology in primary and secondary education, such as mathematics, is twofold, both practical training:
- from a practical point of view, IT is a useful skill for students because any work place digital component in the future it will be important;
- from computer science training point of view it is a very valuable intellectual tool to develop essential conceptual skills that will be useful to students, whatever their professional development.
To briefly characterize the cultural contribution made by information relevant to the understanding of contemporary society, the computer scientist Jeannette Wing in 2006 introduced the term:
"Computational thinking"
"Computational thinking"
Computational thinking is a mental process for the resolution of problems formed by the combination of characteristic methods and intellectual tools, both general value.
The characteristic methods include:
- analyze and organize the application data based on logical criteria;
- represent the data of the problem through suitable abstractions;
- formulate the problem in a format that allows us to use a "computer system" (ie, a machine, a human being, or a network of human and machine) to solve it;
- automating the resolution of the problem by defining an algorithmic solution, consisting of a carefully described sequence of steps;
- identify, analyze, implement and test possible solutions with effective and efficient combination of steps and resources;
- generalize the process of resolution of the problem to be able to transfer to a broad spectrum of other problems.
What is the hour of the code?
The Ministry of Education, in collaboration with the CINI - National Inter-University Consortium for Information Technology, started the project the Future program with the aim to provide schools with a set of simple tools, fun and easily accessible to train students to basic concepts information technology.
Based on experience of success in the US started in 2013 which saw the participation of about 40 million students and teachers around the world, Italy is one of the first countries in the world to experience the structural introduction of the concepts in schools Basic iT through the programming (coding), using tools easy to use and that do not require advanced skill in the use of the computer.
Previous collaborations with Dr. William Spataro (link) and about coding:
http://www.iismarconiguarasci.gov.it/la-scuola/intelligenza-artificiale-mondi-virtuali-e-ora-del-codice
Articles about coding in edMondo
Marincola Rosa: “Lezioni di scripting in LSL a Scriptlandia” n. 18 Dicembre 2012 "MATEMATICAMENTE.IT MAGAZINE" reperibile in rete:
Attestato di merito per il concorso Euclide-scuola e pubblicazione dell’articolo sulla rivista Euclide Scuola http://www.euclide-scuola.org/
N.16: “Giochi, strategie e algoritmi” realizzato con la classe Classe III A Sistemi Informativi Aziendali a.s.2012-13
Marincola Rosa: “ Curve algebriche: gioielli virtuali” n. 8 Aprile 2013
Marincola Rosa: “Programmare giochi in 3D” n. 21 Gennaio 2014 "MATEMATICAMENTE.IT MAGAZINE" reperibile in rete:
Marincola Rosa: “Giochi di abilità in 3D: Mastermind e Othello” n. 22 Maggio 2014 "MATEMATICAMENTE.IT MAGAZINE" reperibile in rete:
Marincola Rosa: “Le spirali di Archimede in 2D e 3D” n. 23 Settembre 2014 "MATEMATICAMENTE.IT MAGAZINE" reperibile in rete:
Articles about coding with Scratch
Marincola Rosa: <<Un gioco d’incertezza: “Forse che sì, forse che no”>>, n. 20 Settembre 2013
Marincola Rosa:” Proposte per l’inclusione di studenti con BES: le equazioni di I e II grado con Scratch” n. 25 Ottobre 2015
"MATEMATICAMENTE.IT MAGAZINE" reperibile in rete: